with the name of god the most gracious and the most merciful...

im just new in blogging,please support me,and im also bad at telling jokes,so please dont laugh.....haha

21 January 2012

in dilemma: siapa aku pada 10 tahun akan datang??

hari ni ntah kenape....tiba tiba je aku terfikir,siapa aku akan jadi dalam masa 10 hingga 20 tahun akan datang...hmm,korang pernah terfikir tak macam ni?

persoalan ni timbul sebab ade banyak masalah yang timbul kebelakangan ni... dan semalam aku baru saja terima satu berita buruk,ade satu lagi masalah menyusul. masalah ape? biarlah ianya kekal sebagai satu misteri.... kesemua ini membuatkan aku terfikir, siapa sebenarnye yg aku akan jadi pada masa akan datang, adakah aku ditakdirkan untuk menjadi seorang pemimpin, kalau ye seorang pemimpin...pemimpin yang macam mana? atau aku akan menjadi seorang ahli farmasi, tapi ahli farmasi yang macam mana? atau mungkin, aku akan jadi seorang ustaz....well.persoalan yang sama...ustaz yang macam mana...

untuk mungkin gabungan watak2 diatas?? who knows....

memikirkan siapa yang akan jadi pada masa yang akan datang sememangye bagus.. ianya membuatkan kita melihat ke hadapan dan ternanti nanti ape yang akan berlaku seterusnya... namun aku sedar.....aku mempunyai bnyak lagi kelemahan yang perlu ditampung. aku lemah dengan godaan syaitan, aku lemah dengan perempuan dan aku lemah dengan pelbagai perkara... hubungan aku dengan Allah masih lagi tak cukup kuat dan aku sememangnye banyak kekurangan...aku sedar diri aku ni sape...

dan...aku sedar yang aku takkan hidup untuk selama lamanya....someday and somehow, aku akan tinggalkan dunia ni dan  perjuangan aku mungkin terhenti di tengah jalan. saat malaikat izrail memanggil aku, tak de butang pause atau masa tambahan yang aku boleh mohon. tak de permohonan untuk stay 2-3 hari lebih lama sket untuk bertaubat...dan saat kematian itu datang...aku dah pun tiada apa2 lagi katakan...

kehidupan yang sibuk pada hari ni kadang2 membuatkan kita lupa yang kita hidup bertuhan, kita sembahyang, namun berapa kali sembahyang tu betul2 meresap masuk kedalam diri kita? berapa kali kita khusyuk dan berapa kali agak2 semabahyang kita tu diterima oleh Allah?...
adakah kita betul2 bersedia berhadapan denganNya di akhirat kelak...
dan adakah kita yakin yang syurga adalah pengakhiran bagi kita?
macam mana kalau dosa kita tak diampunkan?
dan...(nauzubillahi min zalik)
macam mana kalau tempat terakhir bagi kita adalah neraka?

dan perkara yang kau paling risau,...adekah kematian aku tu akan berakhir dengan satu pengakhiran yang baik? mungkin tak sampai 10 atau 20 tahun, hari esok pun belum tentu aku dapat merasai nikmat nafas yang aku nikmati sekarang...

ya Allah,kepada engkau ku minta ampun dan kepada engkau aku minta pertolongan...

No comments:

Post a Comment